Podcasts allt vanligare - hur ser branschen i Sverige ut idag?  

Om du har ett gäng favoritpoddar som går varma i dina hörlurar så är du långt ifrån ensam. Sverige är ett poddtokigt land och idag kan man hitta en podcast om nästan vad som helst. Samtidigt är det en bransch som har förändrats enormt på senare år. 

Podcasts började först dyka upp under det tidiga 2010-talet med olika former av livesända radioprogram som gick att ta del av online. Sedan dess har den här typen av program blivit allt vanligare och idag kan man lyssna på en podd om nästan allt, oavsett hur nischat ens intresse är. 

Podcasts om allt från casino till true crime

Det finns podcasts om betting och sport, där man kan använda sig av Fastercasinons lista med casino för att hänga med. Podcasts om historia är väldigt populärt och brott, true crime och seriemördare är vanligt förekommande teman. 

Sveriges Radio en gigant i poddvärlden 

Även om det idag inte är särskilt många som lyssnar på reguljär radio så har SR fortfarande en enorm marknadsandel inom poddvärlden. Podcasts såsom P3 Dokumentär och P3 Dystopia har enorma lyssnarskaror och dessa två program toppar regelbundet listor över de populäraste poddarna i Sverige. Idag hittar man mycket av Sveriges Radios produktioner i poddformat, där det mest slående exemplet är sommarpraten som är populära 

Ett tiotal olika appar för poddar 

Där man tidigare ofta behövde besöka specifika hemsidor direkt för att kunna lyssna på poddar, finns det idag appar som gör det enkelt att hitta sina favoritpoddar. Det svenska företaget och musikgiganten Spotify har exempelvis nyligen lanserat en storsatsning på podcasts och man kan numera hitta så gott som alla podcasts direkt i deras app. Spotify signerade nyligen också en miljondeal med Joe Rogan, komikern bakom världens största podcast. Numera hittar man enbart hans podcast på Spotify, men spelbar även hos oss.

Hur tjänar poddar pengar? 

Poddar kan tjäna pengar på olika sätt. Det absolut vanligaste är att podcasten i fråga gör reklam för olika produkter och tjänster under programmets gång. Detta kan närmast liknas vid reklampauser som sker på TV eller radio, men lyssnarna får samtidigt i regel ta emot en rabattkod eller liknande som kan användas vid deras köp. 

Detta fungerar däremot bäst för större poddar där annonsörer är villiga att betala större summor pengar. Det är också vanligt att podcasts startar upp ett Patreonkonto. Där kan lyssnare betala en viss summa pengar i månaden för att få tillgång till exklusivt material, samtidigt som det är ett smidigt sätt att stödja podden ekonomiskt. 

Den svenska poddscenen 

Den svenska poddscenen idag är väldigt blandad och som vi tidigare har nämnt så finns det en podcast om i princip allt. Detta gör det i sin tur också väldigt svårt att slå sig in på den här oerhört mättade marknaden, där kända profiler dominerar i många av titlarna. Många svenskar lyssnar även på poddar på engelska, någonting som gör konkurrensen ännu högre. För att kunna växa och bli lönsam som nystartad podd så krävs det därför att man är väldigt kunnig på sitt område och hur man fångar sin målgrupps intresse.

Av podcasts.nu - Publiserad 2022-06-06

Uppdaterad 2022-07-06