Kvinnor är de nya Sverigedemokraterna

Högern på ytterkanten har lyckats med sina alternativa medier bl.a. eftersom de upplevde att deras perspektiv inte lyftes i traditionella medier vilket gjorde att de började bygga egna kanaler. De stora mediehusen har känt sig tvingade att förhålla sig till detta och låter målgruppen styra vilken journalistik som görs. Men när kvinnor nu har blivit allt mer nyhetsundvikande, vad gör traditionella medier för att nå dem? Och kan förlorade kvinnliga mediekonsumenter få samma inverkan på innehållet som de rasistiska männen fick? I veckans avsnitt har vi bjudit in en expert till Café Bambino för att prata om varför kvinnor är nyhetsundvikande. Irena Pozar är chefredaktör på Veckorevyn, författare och kolumnist som håller på att starta en nyhetssatsning med ambitionen att nå kvinnor. Vad är hennes lärdomar om hur kvinnor tar del av nyheter och hur kommer det sig att kvinnor, som säger sig ha ett stort samhällsengagemang, inte läser toppnyheterna? Efter snacket med Irena diskuterar Tone och Karin vilka ekonomiska modeller som skulle funka för alternativ medier för kvinnor och andra intressegrupper samt hur traditionella medier tappat i förtroende med den undermåliga bevakning av Israels folkmord i Gaza. Hur ser journalistik ut, om den görs med kvinnor i åtanke?

Om Podcasten

Tone Schunnesson hatar att ringas och Karin Pettersson vill inte skicka tusen sms. Så från och med nu ses dom en gång i veckan för att reda ut ett ämne, en gång för alla. Tillsammans med en inbjuden gäst undersöker dom stora saker som ilska, fiktion, skönhet och pengar. Och de går till botten med små, men viktiga frågor, som hur blir man arg utan att gråta? Dödade internet autofiktionen? Och varför är Karin fortfarande sosse? Två kompisar om internet, kultur, nöje, frihet och sanning. Två kompisar där den ena kompisen råkar vara den andra kompisens chef.