Att vara uppmärksam på: Reklam för utländska casino av influencers och i poddar
Reklam för spel om pengar är vanligt förekommande i poddar och på sociala medier. Men de svenska reglerna för hur man får marknadsföra nätcasino och betting är strikta. Det här är ett ämne som har blivit extra aktuellt efter åtalet mot influencern Christofer ”Chrippa” Berg, numera Lundström.
De svenska reglerna för spelreklam
I Sverige får man bara göra reklam för spelsajter som har svensk spellicens. Reglerna säger att reklamen ska vara måttfull och inte överdriven eller lockande på ett sätt som uppmuntrar till riskspel. Den får heller aldrig riktas till personer under 18 år.
I all spelreklam ska det framgå att det handlar om spel för vuxna och att hjälp finns att få för den som spelar för mycket. Det kan till exempel vara genom att det förmedlas kontaktuppgifter till Stödlinjen.
Är det olagligt att spela på utländska casino?
Eftersom det är olagligt att göra reklam för spelsajter som saknar svensk licens är det lätt att tro att det även är olagligt att spela på sådana, alltså på utländska casino. Men det är det inte. Det är fullt tillåtet att skapa konto och spela på sådana. För att läsa mer om saken, klicka här.
Spellagen riktar sig mot spelbolagen och dem som marknadsför dem, inte mot privatpersoner som spelar. Men det är viktigt att vara medveten om att casinon som saknar svensk licens också saknar de skyddsregler som gäller på den svenska spelmarknaden.
Därmed inte sagt att det är helt okontrollerat. Seriösa utländska casinon har licens från någon annan myndighet. Men ansvaret är också större för dem som spelar, att vara uppmärksam och inte släppa på den egna disciplinen.
Att tänka på vid spel på casinon utan svensk licens
Här är några saker du bör kontrollera innan du skapar konto och spelar på något av alla utländska casino:
- Kontrollera vilket land casinot har sin licens i och sök information om tillsynsmyndigheten där.
- Läs igenom villkoren för eventuella bonusar och reglerna för uttag. Det kan finnas höga omsättningskrav eller begränsningar av vinster.
- Undersök hur kundtjänsten fungerar och om det går att kommunicera på engelska.
- Kontrollera att de betalmetoder som erbjuds är säkra och att webbplatsen har kryptering (https).
- Kontrollera om casinot erbjuder verktyg för att sätta insättningsgränser eller ta en paus.
- Var försiktig med att dela personuppgifter eller skicka in dokument utan att veta hur de hanteras.
- Sätt alltid upp egna gränser för ditt spelande och använd bara pengar som du har råd att förlora.
Därför hör du så mycket spelreklam i poddar
Att spelreklam ofta dyker upp i poddar beror på att formatet passar väldigt bra för annonsörer som ser det som en chans att nå ut till en publik som är både lojal och engagerad. Poddar har ett format som gör att de känns personliga, och när en programledare själv läser upp reklamen låter det mer som ett tips än som traditionell marknadsföring.
För spelbolag med svensk licens är poddar en effektiv väg att nå vuxna lyssnare som har förtroende för rösten bakom mikrofonen. Samtidigt finns risken att reklamen blir alltför integrerad i innehållet.
Om en poddprofil pratar om sitt “favoritcasino” eller en “rolig bettingapp” utan att tydligt säga att det är ett betalt samarbete, blir det svårt för lyssnaren att avgöra vad som är personliga åsikter och vad som är reklam. Reglerna kräver därför tydlig märkning av all spelreklam och att det ska framgå vem som står bakom budskapet. På så sätt blir det enklare för publiken att ta ställning till den förmedlade informationen på ett medvetet sätt.
Fallet Christofer ”Chrippa” Lundström
Influencern och tidigare Youtubeprofilen Christofer ”Chrippa” Berg, som numera heter Lundström, åtalades under hösten 2025 för flera ekonomiska brott, däribland två fall som gällde främjande av olovligt spel. Enligt åklagaren ska han ha marknadsfört nätcasinon utan svensk licens, via sina sociala kanaler och videoplattformar som är riktade till en svensk publik. Det är ett unikt fall eftersom ingen influencer tidigare stått inför rätta för den typen av brott.
Åklagaren menar att Lundström tjänat över en miljon kronor på sina samarbeten med utländska casino, pengar som nu kan komma att tillfalla staten. Han misstänks även för grovt bokföringsbrott och näringspenningtvätt. Själv nekar han dock till alla anklagelser.
Målet följs noggrant av både branschen och rättsväsendet eftersom utfallet kan få betydelse för hur framtida samarbeten inom spelreklam bedöms.



