Shein & Ultra Fast Fashion

En ny mode-aktör har gett upphov till begreppet Ultra Fast Fashion. Kinesiska Shein har växt till att bli störst i USA inom lågprismode där man redan gått om spelare som Amazon, Zara och H&M . I det här avsnittet gräver vi i deras affärsmodell, hur deras tillverkningskedja ser ut och varför de har blivit så framgångsrika i väst. Vi diskuterar även om hur snabb konsumtion är kompatibelt med Greta-generationen och vad Ultra Fast Fashion innebär för svenska modebranschen. Programledare: Jacob Lovén och Björn Påhlman Spenger Medverkande: Eva Xiao, Jörgen Andersson, Per Ljungberg, Katarina Graffman, Isola Janemon och Johanna ThordenbergProduktion och ljudsättning: Jacob Lovén, Fredrik NilssonProducent: Katarina AnderssonResearch: Filippa WeströmAnsvarig utgivare: Anna CareborgMusik licensierad från Epidemic Sound, Blue Dot Sessions och Artlist.Avsnittet innehåller korta ljudklipp från YouTube-kanalerna HopeScope, James Charles, Laura Lee, Felicia Aveklew, Johanna Ottosson, Matilda Bergljung Vill du fortsätta fördjupa dig i Kinas techscen, krypto och digitala utbildningstjänster? Gå in på svd.se/dendigitaladraken, där hittar du fler avsnitt, artiklar och länkar om alltifrån de snabbt växande techbolagen till de statliga regleringarna av sektorn. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

En podcast om digitala fenomen i Kina. Den digitala Draken är en subjektiv men oberoende skildring av den digitala utveckling av tjänster i Kina, som produceras tillsammans med Svenska Dagbladet, SvD.