Klick Är Inte Allt: Modern Mätning med MMM och Incrementality i Praktiken, Bonusavsnitt med DEMA #313

Jessika Ödling & Jonatan Ehn från DEMA dyker tillsammans med Björn ner i den ständigt föränderliga världen av marknadsmätning. De utforskar hur varumärken gått från enkla klick-baserade KPI:er till avancerad Marketing Mix-modellering (MMM) och incrementality-tester, vilka verktyg och processer som krävs för att lyckas, och hur mindre varumärken som AskIt hittar och skalar kanaler som verkligen driver tillväxt. 02:12 ROAS och MMM som tog månader att köra03:23 Vad är mätning? – klicken vs. MMM vs. incrementality04:07 API-revolutionen – snabbare data från plattformar05:53 KPI-balans – definiera källdata och beslut i förväg06:18 Rätt verktyg – börja med besluten, välj teknik därefter07:24 Mätning juni 2025 – privacy-safe incrementality och plattformsintegration17:04 3–5 år – sömlös, hands-off-mätning med incrementality som grundHär hittar du DEMA, Jessika & Jonatan:https://www.dema.ai/ https://www.linkedin.com/in/jessika-odling/ https://www.linkedin.com/in/jonatan-ehn-54b6025b/ Följ Björn på LinkedIn:https://www.linkedin.com/in/bjornspenger/ Följ Framtidens E-handel på LinkedIn:https://www.linkedin.com/company/framtidens-e-handel/ Besök vår hemsida, YouTube & Instagram:https://www.framtidensehandel.se/ https://www.instagram.com/framtidens.ehandel/ https://www.youtube.com/channel/UCEYywBFgOr34TN8NtXeL5HQPoddproducent och klippare Michaela Dorch & Videoproducent Fredrik Ankarsköld:https://www.linkedin.com/in/michaela-dorch/ https://www.linkedin.com/in/ankarskold/ Tusen tack för att du lyssnar!Support till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Framtidens E-Handel är podcasten där Björn Påhlman Spenger träffar de mest intressanta personerna, entreprenörerna, och specialisterna inom retail och ehandel.Med syftet att inspirera, utveckla och utbilda fler till att skapa framgångsrika affärsidéer, får vi i podden höra om gästernas inspirerande resor, med djupa insikter om hur man bygger något framgångsrikt i dagens retail klimat. Du får höra värdefulla tips och råd, blandat med underhållning och spännande historier, i en avslappnad miljö.Björn är entreprenör och investerare inom retail. Han startade sin första e-handel vid 15 års ålder, är medgrundare till e-handelsbolaget Confident Living, och driver idag Fashion Tech Group som äger varumärkena MIKUTA och CEST NORMAL. Björn har också varit rådgivare till några av Sveriges mest framstående företag och varumärken.Nya avsnitt kommer varje vecka på fredagar kl. 06:00. Glöm inte att prenumerera!En podcast av: Björn Påhlman SpengerLänkar: Hemsida | Följ på YouTube | Följ på LinkedInSökord: D2C, direct-to-consumer, retail, ehandel, handel, entreprenörskap, entreprenör, entreprenörer, inspiration, jobb, dagens industri, ehandelspoddenSupport till showen http://supporter.acast.com/framtidens-e-handel. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.