Avsnitt 46: Stoppa Greenwashingen Nu

Tänk om vi skulle rensa reklambudskap från falska miljöpåståenden vilken chans det skulle vara att kunna få fram vettiga, bra och rolig budskap för en positiv framtid! I det här avsnittet så gästas vi av hållbarhetskommunikatörsproffset Yrsa Lindberg (som också driver kontot @greenwashingisverige) och head of creative på Greenpeace Nordic - Gustav Martner och vi går på djupet i Greenwashingfrågan. Hur kommunicerar företag och influencers egentligen idag och hur kan de göra det bättre. Varför är tillsynen så dålig när maknadsföringslagen om miljöpåståenden faktiskt är väldigt bra? Och är det inte dags för ett fossilreklamföbud precis som man har för tobak? Vi pratar också om vårt nya projekt nämligen uppropet #StoppaGreenwashingenNULänkar:Uppropet #StoppaGreenwashingenNuhttps://www.stoppagreenwashingen.nuFacebookgruppen där man kan diskutera Greenwashinghttps://www.facebook.com/groups/stoppagreenwashingennuYrsas konto - @greenwashingisverigehttps://www.instagram.com/greenwashingisverige/?hl=enGreenpeace och Preemhttps://www.greenpeace.org/sweden/nyheter/11209/greenpeace-nya-granskning-har-avslojar-vi-preems-greenwashing/Greenpeace och skogenhttps://www.greenpeace.org/sweden/nyheter/46365/den-hallbara-skogsindustrin-en-svensk-myt/Support this show http://supporter.acast.com/fornyarna. See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.

Om Podcasten

I podden Förnyarna delar Isabelle McAllister och Anna Branten med sig av tankar och möjligheter kring den nya värld vi är på väg in i. Hur kan vi leva och verka framöver med akut klimathot, politiska svängningar, virus, AI och förändrade jobbmöjligheter? Isabelle och Anna utforskar samtiden och hittar nya möjligheter till systemförändring och innovation via entreprenörskap, nya rörelser och kultur.Support this show http://supporter.acast.com/fornyarna. See acast.com/privacy for privacy and opt-out information.